VOIP, ook voor uw onderneming een meerwaarde

VOIP (voice over IP), een term die verwijst naar bellen via internet, is de dag van vandaag niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Ongeacht de grootte en het aantal toestellen in gebruik, kan deze vorm van telefoneren ook uw onderneming een boost geven en is het tevens eenvoudig schaalbaar naarmate uw bedrijf in omvang groeit. Daarnaast bespaart u flink op investerings- en onderhoudskosten, daar uw traditionele telefooncentrale vervangen wordt door één in de Cloud. Win-win, toch?

Voordelen van VOIP

    • Kostenbesparing: Het is voor bedrijven niet meer noodzakelijk om telefoonlijnen te huren of een dure telefooncentrale aan te schaffen.
      Daarnaast zijn de tarieven voor gesprekken ook vele malen lager dan traditionele oproepen. Hierdoor bespaart u niet enkel op infrastructuur maar ook op gesprekskosten. 

       

    • Schaalbaar: je organisatie is continu in beweging, soms komt er een medewerker bij, soms gaat er iemand weg. Met Voip kan je eenvoudig inspelen op die ontwikkelingen. Er kunnen eenvoudig gebruikers, lijnen of diensten worden toegevoegd. Zo groeit uw telefonie met uw bedrijf mee naar het volgende niveau.

       

    • Flexibel: bij traditionele telefoonlijnen is uw lijnnummer gekoppeld aan een fysieke locatie, waarbij VOIP diezelfde lijnnummer gekoppeld is aan een toestel, dienst of persoon. Hierdoor bent u zowel vanop kantoor, thuis of onderweg bereikbaar. De enige vereiste is een internetverbinding.

       

    • Productiviteit verhogen: door de bovengenoemde flexibiliteit en schaalbaarheid welke gepaard gaan met VoIP, kan u uw interne processen verbeteren en uw onderneming haar productiviteit verhogen. Zo kan u op een eenvoudige manier interne diensten definiëren en uw mensen begeleiden naar een nog efficiëntere werkomgeving. Zo voorkomt u eindeloos intern doorverbinden en kan u gericht de juiste persoon of dienst aanspreken.

       

    • Functionaliteit: Denk hierbij maar aan een gepersonaliseerd antwoordapparaat, vastgelegde openingsuren en / of pauzes, interne doorschakeling naar collega’s, een logboek van oproepen en prachtige geluidskwaliteit. Ook is het mogelijk om via een Callflow in te stellen hoe er met oproepen moet worden omgegaan.

Nummerbehoud

Als organisatie hebt u allicht reeds een vast lijnnummer, welke bekend is bij uw klanten en leveranciers. Het spreekt voor zich dat wanneer er gekozen wordt voor een VOIP-oplossing, dit met nummerbehoud is. An sich verandert er voor uw bellers niets, de manier waarop zij u kunnen bereiken blijft hetzelfde. Achterliggend vindt er wel een evolutie plaats, waarbij de traditionele telefonie vervangen wordt door een geavanceerde technologie met meer mogelijkheden. Dit gebeurt natuurlijk met een minimum aan downtime, waardoor uw beschikbaar en bereikbaarheid niet in het gedrang komt.

Conclusie

VOIP kan voor iedere organisatie, ongeacht de grootte, een meerwaarde bieden. Door de ingebouwde functionaliteit en schaalbaarheid in combinatie met een lagere TCO (total cost of ownership), kan je als bedrijf besparen zonder in te moeten binden qua functionaliteit. Tevens is VOIP future-proof, waardoor uw bedrijf zich kan blijven focussen op haar corebusiness.

  1.  

Benieuwd naar de meerwaarde voor uw onderneming?